liekeinindonesie.reismee.nl

Week 11: Kuta en Nusa Penida

Kuta (15/5-18/5)

Het is maandagochtend en ik vlieg vanuit Jakarta naar Lombok. Maar natuurlijk niet zonder problemen. De staf van onze homestay had beloofd om 6.00 uur een taxi klaar te hebben staan. Na heel veel gedoe en moeite, stond er uiteindelijk een om 6.30 uur klaar, die mij en Sophie vervolgens bij de verkeerde terminal afzette. Al met al is het goed afgelopen, ik heb mijn vlucht makkelijk gehaald. Op naar Kuta, om nog een paar dagen met Eline door te brengen. Die is vanmiddag weg naar een ceremonie in het dorp, dus moet ik mijzelf vermaken. Dat lukt mij prima! Als ik rondloop ben ik ontzettend verbaasd. Het is vier weken geleden dat ik hier ben weggegaan en ik die vier weken is er veel veranderd. Nieuwe restaurantjes, nieuwe supermarkt en allemaal borden van resorts die gebouwd (gaan) worden. Zo ontzettend zonde! Het leuke, intieme wat Kuta zo leuk maakt, is binnen een jaar verdwenen. Dat kan haast niet anders. 's Avonds is het super leuk om Eline, Bul en alle andere vrienden die ik de vorige keer heb gemaakt weer te zien!

Dinsdag ga ik meteen mee surfen. Opnieuw gaan we naar Gerupuk Inside, de surfsport waar ik ben geëindigd en de vorige keer helemaal geen leuke ochtend heb gehad. Maar er wordt mij verzekerd dat het nu beter zal zijn. De golven zijn inderdaad rustig, eigenlijk iets te rustig. Er zit zo weinig kracht in, dat ik met mijn slappe armen niet genoeg vaart kan krijgen om goed op mijn board te staan. Ik moet ook weer zoveel peddelen dat ik na anderhalf uur echt moet stoppen omdat ik te moe ben. En dat niet alleen, mijn gezicht doet ook pijn. Ik heb mijn eigen board in mijn gezicht gehad. Gelukkig niet hard en te pijnlijk, maar ik voel mijn gezicht wel langzaam opzwellen. In de middag doe ik een lange powernap en ga nog even op het strand liggen. 's Avonds gaan we met zijn drieën naar Seger beach waar we een kampvuur maken en palmwijn drinken. Het is weer vanouds gezellig!

De twee dagen daarna doe ik het lekker rustig aan. Eline gaat elke ochtend surfen, maar ik wil graag een paar stranden bezoeken in de buurt. Daar ben ik de vorige keer niet aan toe gekomen! En als ik ze bezoek wordt ook meteen bevestigd dat ik de goede keuze heb gemaakt. Wat een prachtige stranden!! Echt het paradijselijke plaatje: wit zand en helder blauw water. En nog redelijk rustig wat toeristen betreft. Echt goed genieten zo in mijn een-na-laatste week. De avonden brengen we weer met alle vrienden door. Een van de vrienden van Bul en Eline (Ardi) kookt beide avonden voor ons. Hij was eerst een kok in Sumbawe en kan erg goed koken. Vooral mijn laatste avond eet ik echt heerlijk. Hij maakt nasi goreng, met kroepoek en perkedel jagung (fried corn). Mijn drie lievelings!! En ook meteen de lekkerste die ik in al die weken heb gegeten. En het beste; ik heb de recepten!


Nusa Penida (19/5-21/5)

Op vrijdagochtend word ik al om 7.45 uur opgehaald. Vandaag zeg ik Eline gedag en ga ik naar Nusa Penida. Een klein eiland ten zuidoosten van Bali. Daar ga ik het weekend doorbrengen met Sophie. Het idee is vroeg te vertrekken en de, iets duurdere, fastboat te nemen zodat ik ook vandaag met Sophie door kan brengen. Maar het is me weer eens niet gegund. Na vandaag weet ik zeker dat er een transportvloek op mij heerst! Gisteren werd mij verteld dat de boot om 11.30 uur vertrek, vervolgens hoor ik bij de haven dat de boot om 12.00 uur vertrekt. Als ik mij incheck krijg ik echter te horen dat de boot pas 13.30 uur vertrekt! Terwijl het dan 10.30 uur is en ik dus nog 3 uur moet gaan wachten... Dit maakt mij erg boos en ik beklaag mij bij de balie. Meer dan een 'sorry' komt er echter in uit. Gelukkig ben ik niet alleen en is een Duits meisje hier ook de dupe van. Een lotgenoot maakt het weer iets minder erg. Uiteindelijk zijn we zelfs pas 14.30 uur vertrokken door problemen met de boot, waardoor ik pas om 17.30 uur aan kwam in Nusa Penida met Sophie. Helaas konden we die dag niks meer zien van het eiland, maar wel weer even bijkletsen over de afgelopen week.

Op zaterdag en zondag gaan we met een scooter het eiland verkennen, dat verschillende mooie stranden heeft. Zaterdag gaan we naar Crystal Bay en drinken we cocktails bij zonsondergang. Crystal Bay is echt prachtig! Maar helaas is de zee niet echt zwembaar door de sterke stroming. Op zondag gaan we eerst naar een tempel op het hoogste punt van het eiland en daarna door naar Kelingking beach. Hiervoor moet je echter wel een flink stuk naar beneden klimmen. Maar het water en strand zien er zoooooo mooi uit, dat we dat maar al te graag willen. Alleen begaan we een grote fout, we staan er namelijk niet bij stil dat het midden op de dag is en dat we niet geluncht hebben. Op een lege maag, in de brandende zon naar beneden klimmen gaat nog net, maar dan moet je ook nog terug omhoog... En dan is het best een domper als blijkt dat zwemmen hier ook niet mogelijk is door de stroming... Gelukkig was het wel een hele ervaring en het uitzicht echt waanzinnig mooi! Aan het eind van de dag gaan we met de boot naar Nusa Lembongan. Het buureiland van Nusa Penida.


In Lembongan brengen Sophie en ik nog een nacht samen door en daarna gaat Sophie weer naar het 'vaste' land van Bali. Ik blijf nog een paar dagen op Lembongan. Om mijn laatste dagen op het strand door te kunnen brengen en nog even goed uit te rusten voordat ik naar huis vlieg. Ja, mijn laatste dagen alweer! De tijd gaat nu echt ontzettend snel. Ze zeggen ook "Time files when you're having fun." Nou dat heb ik ook deze week weer duidelijk gemerkt. Ik heb heerlijke dagen gehad met Eline in Kuta en Sophie in Nusa Penida, maar het was ook zo weer voorbij.


Groetjes vanuit het zonnige Nusa Lembongan!

Lieke

Reacties

Reacties

corry

Fantastisch. En wat vliegt de tijd!

José

Na heel veel mooie ervaringen weer lekker om thuis te zijn?

Cora

Mooie ervaringen gehad, Lieke! Dit kan niemand je meer afnemen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!