liekeinindonesie.reismee.nl

Week 6: Verjaardag, surfen en barhoppen

Maandag 10 april

Er is er een jarig hoera, hoera! Dat kun je wel zien dat ben ik! Zodra ik mijn kamer uitloop zingt Eline meteen voor me. En als ik mijn telefoon open stromen de eerst felicitaties binnen. Ik voel me meteen jarig! Vandaag heb ik mijn eerste surfles. Met de scooter rijden we naar Selong Blanak, een beginnersstrand. Bul, de vriend van Eline, gaat mij lesgeven. Na een korte uitleg in het zand, gaan we het water in. De eerste tellen vind ik het helemaal niks en denk ik alleen maar: Ik hou helemaal niet van zout water, hoe heb ik ooit gedacht dat surfen leuk kon zijn? Maar gelukkig is Bul een goede leraar en lukt het me al snel om op het bord te staan. Ik vind het meteen een stuk leuker! Als bewijs maakt Eline nog wat foto's van me. Na 3.5 uur gaan we weer het water uit en richting 'huis'. In de middag regel ik met Eline mijn visumverlenging (mijn visum is 60 dagen geldig, terwijl ik er 90 nodig heb!) en bel ik met mama. Vanmiddag heb ik ook de leukste felicitatie gekregen: Jonne, Mijke en mama hebben mij op creatieve wijze toegezongen en samen met papa een hele leuke felicitatiefoto gemaakt!

Eline en Bul doen goed hun best om mij jarig te laten voelen. Eline zoekt zich rot naar slingers en taart en Bul regelt verse vis voor op de barbecue. Samen met vrienden van Bul eten we dit op. De avond brengen we met zijn allen door bij Jungle bar met live muziek.

Wat een heerlijke verjaardag zo in mijn zomerse kleren!


Dinsdag 11 april

Als ik bij het wakker worden mijn spierpijn voel, besluit ik meteen vandaag niet te gaan surfen. Samen met Eline ga ik naar Kuta beach, lekker kletsen, zonnen en zwemmen! Ik hou d'r van. Rond half 6 gaan we naar Seger beach. Zo'n 10 minuten rijden met de scooter. Vanaf een heuvel hebben we een prachtige zonsondergang. Hier kan ik wel aan wennen hoor! 's Avonds leert Eline mij hoe je eet bij een Warung. Dat klinkt een beetje raar, maar zonder haar had ik niet geweten wat te doen! Naast je rijst kan je allemaal verschillende dingen kiezen: groentes, kip, vis, aardappel, corn, noem het maar op! Goed om te weten is dat kip en vis best prijzig zijn. Uiteindelijk ben ik maar €1.50 kwijt voor mijn hele maaltijd! Goed om te weten, als ik straks lowbudget als backpacker verder ga. De avond brengen we door bij Sandbar. Ik rijd er heen, best spannend! Maar van Eline moet ik rijden, zodat ik kan oefenen voor als ik straks alleen reis. Het gaat al snel weer wat beter. Sandbar is een leuke plek in, zoals de naam al zegt, het zand aan het strand! We drinken een paar Bintangs met onze voetjes in het zand.


Woensdag 12 april

Surfles nummer 2! Maandag heb ik op een softboard gesurfd, dus vandaag moet ik van Bul een hardboard nemen. Dit is toch nog wel erg lastig! Ik glijd continu weg, wat het surfen weer een stuk minder leuk maakt. Na de break wissel ik toch van board en gaat het meteen weer een stuk beter!

In de middag bij de villa maken Eline en ik Pisang Goreng (gefrituurde banaan). Zodra ik Eline vertelde dat ik dit heb leren maken in Lovina, wilde zij het meteen ook proberen. Het is ons erg goed gelukt, vinden wij zelf! Bul lacht ons uit, blijkbaar hebben we de verkeerde bananen gebruikt. Gelukkig plakt hij er nog wel achteraan dat hij het heerlijk vindt smaken. Daarna leer ik Bul en Eline het kaartspel 'King of Hearts'. Dit heeft hetzelfde effect op hen, zoals het eerst op mij had. Ze vinden het geweldig en willen niet meer stoppen. We stoppen enkel even voor het avondeten. Waarbij we met zijn drieën een hele leuk warung aan het strand ontdekken, waar het eten en de sapjes heerlijk zijn en opnieuw totaal niet duur! De rest van de avond brengen we door bij de villa met vrienden van Bul en 'King of Hearts'.


Donderdag 13 april

Vandaag neem ik weer een rustdag van het surfen, toch wel fijn zo om-en-om! Eline en ik gaan terug naar de warung van gisteravond. Zij doet haar belastingaangifte en ik schrijf mijn blog van vorige week. Om ons heen is veel drukte: de Tour de Lombok begint vandaag en de finish is recht voor onze warung. We dachten de tijd goed in de gaten te hebben gehouden, maar helaas zitten we opgesloten. Of tenminste, onze scooter. Dat betekent terug lopen naar de villa! Eind van de middag gaan we met Bul naar een strand. Een van zijn vrienden haakt ook aan. Eerst wat schelpen zoeken en daarna genieten met wat palmeiland en nootjes. Ik vind het heel gezellig, op deze manier kan ik het wel langer dan een week uithouden hier!

Voor het avondeten spreken we af met Lotte en Juliette. Lotte is een oud studiegenootje van Eline en ook aan het reizen. We hebben het erg gezellig met zijn vijven! Na het eten doen we wat drankjes en dansjes bij Surfersbar, samen met alle vrienden van Bul.


Vrijdag 14 april

Surfdag nummer 3! Na mijn ervaring van de vorige keer, heb ik met Bul afgesproken vandaag weer een softboard te gebruiken, maar wel een kleiner board. Zo kan ik goed oefenen met opstaan, maar is het niet meer zo makkelijk. Voordat we beginnen is het eerst tijd om mee te doen aan de Indonesische cultuur: ontbijten met rijst! Het verbaasd me hoe goed mij dit nog smaakt, ik denk dat ik hier wel aan zou kunnen wennen. Het grootste deel van de surfles heb ik Ditta als instructeur. Een vriend van Bul die ook graag instructeur wil worden. En door mij les te geven kan hij goed 'oefenen'. Het gaat prima, maar is wel even wennen na de lessen met Bul.

Bul en Ditta nemen ons in de middag mee naar een viewing point. Volgens hen is het uitzicht vanaf daar geweldig. Alleen hadden ze even achterwegen gelaten wat een weg we moeten afleggen... Over keien en zandwegen de heuvel op. Wat ben ik blij dat de jongens rijden! Voor hen is scooterrijder hun tweede natuur, dus deze wegen gaat hen prima af. Het uitzicht is zeker mooi en het is erg gezellig zo samen. Gelukkig gaan we voor zonsondergang weer terug. Ik moet er niet aan denken om deze weg in het donker te moeten afleggen!

De avond brengen we door bij Jungle bar waar we met zijn allen King of Hearts spelen. Ik vind het heel grappig om te zien hoe leuk iedereen dit kaartspel vind. Dus voor iedereen thuis: zet je schrap, want dit krijg je zeker te leren als ik er weer ben! Rond 0.00 uur gaan we weer naar huis en maak ik met Eline plannen voor de rest van mijn reis, geïnspireerd op haar reis vorig jaar.


Zaterdag 15 april

Samen met Eline heb ik een hele luie ochtend. Op haar laptop bekijken we alle foto's van de afgelopen dagen. Wat er nogal een hele hoop zijn, met name door het surfen! Daarna gaan we met zijn tweeën brunchen. Eline brengt ons naar El Bazar, een Marokkaans restaurant met een Nederlandse eigenaar. We nemen plaats in een prachtige binnentuin en even voelt het alsof ik helemaal niet meer in Indonesië ben!

In de middag gaan we met Ditta, Bul, Lotte en Juliette naar een waterval in Kuta. Het is een soort secret spot, we zijn dan ook de enige daar. Heerlijke plek voor een duik! Na de waterval gaan we door naar monkeybeach. Ja je leest het goed, een strand vol apen! Terwijl iedereen de apen voert, hou ik liever wat afstand. De apen komen lief over, maar gezien ik niet ingeënt ben tegen Rabiës neem ik liever geen risico.

We maken thuis chickenwraps als avondeten en gaan dan door naar Rasta bar. Elke avond heeft een andere bar 'zijn avond' met live muziek. Op die manier is geen avond hetzelfde, hartstikke leuk! Dit keer is de live muziek ook weer heerlijk om op te dansen.


Zondag 16 april

Vandaag is alweer mijn laatste dag bij Eline in Kuta. Ondanks dat ik besloten had na mijn derde surfles te stoppen, hebben Bul en Eline mij toch overgehaald om vandaag mee te gaan naar Gerupuk Inside. Een surfsport middag in een baai. Wat betekent dat je niet even kan uitrusten door te gaan staan, maar dat je continu op je board ligt en moet zwemmen. Maar volgens Eline is het een hele gave ervaring. Als ik het water in duik word ik meteen overspoeld door een gigantische golf. En heb nog maar net genoeg adem gehapt om het vol te houden. Fijn, ik ben al half uitgeput voordat ik mijn eerste golf heb gepakt... Bul en Eline praten met moed in en dan vang ik mijn eerste golf. Het is geweldig!! Doordat er geen beachbreak is, kun je echt de hele golf blijven staan. Het voelt fantastisch. En volgens Eline zag het er ook fantastisch uit. Helaas is het ook alleen bij die golf gebleven. De rest van de tijd ben ik alleen maar bezig om te duck diven (onder de golven door zwemmen) bij alle grote golven die breken... Ik heb er totaal geen zin meer in en voel me helemaal uitgeput. Na een tijd geef ik dan ook bij Bul aan dat ik er klaar mee ben. Terug in de boot begrijp ik van Eline dat de golven wel erg heftig waren vandaag en dat het haar helemaal niet is gelukt om een golf te vangen.

Omdat het vanavond mijn laatste avond is, gaat Bul vanmiddag terug naar zijn dorp om een kip voor mij te vangen. Dat is een beetje traditie geworden hier: verse kip op de barbecue op de laatste avond van vrienden van Eline. Ondanks dat het er van te voren niet allemaal heel fraai uit zag, smaakt het wel heerlijk! Een hoop van Bul's vrienden schuiven tijdens het eten aan. Dat vind ik toch best bijzonder hier, iedereen schuift maar aan en eet maar mee zonder ook maar iets te vragen of mee te betalen. Gelukkig is het eten hier erg goedkoop. Maar toch is het iets waar ik deze week erg aan heb moeten wennen. Als toetje laten Eline en ik de jongens kennismaken met marshmallows. Ze vinden het allemaal heerlijk! Mijn laatste avond brengen we al dansend door bij Surfersbar.


Morgenochtend vroeg vertrek ik naar Mataram om mijn visumverlenging af te handelen en mijn paspoort weer op te halen. Vanaf daar zal ik alleen verder reizen. Dat zal heel erg wennen zijn na 5 weken Lovina en een week met Eline. Vooral deze afgelopen week heb ik het echt super gehad! Ik weet dan ook al bijna zeker dat ik aan het eind van mijn reis terugkom naar Kuta om daar nog een paar dagen door te brengen. Maar eerst, reizen!


Een vrolijke groet, vanuit Kuta, Lombok!

-XXX- Lieke

Reacties

Reacties

José Verstraelen

Benieuwd naar je volgende verhaal, heel veel plezier nog xxx

Thea

Erg leuk weer om te lezen en we wensen je een mooie trip de komende weken!

klara

geen problemen me genieten,dat gaat zo te lezen heel soepel.
ga zo door.
groetjes

Rina

Weer leuk om te lezen! En een verjaardag om nooit meer te vergeten.
Succes met het vervolg van je reis.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!